Bytt bank med finansportalen.no

I dag lanserer vi en ny løsning, som hjelper deg i gang med å bytte bank. Gjennom finansportalen.no vil du også når som helst på døgnet kunne starte forhandlinger med bankene om bedre betingelser

Finansminister Kristin Halvorsen

Finansminister Kristin Halvorsen

Fotograf: Yann Anker

Barne- og likestillingsminister Anniken Huitfeldt. Foto: Yann Anker

Forbrukerdirektør Randi Flesland

Onsdag 28. januar 2009

Av: Finansportalen.no

I våre barometre for boliglån, innskuddsrenter og dagligbanktjenester, kan du i dag sammenlikne over 600 tilbud om banksparing, 700 boliglån og 350 tilbud om dagligbanktjenester fra alle landets banker.

– Fra nå av får du ikke bare en fullgod oversikt over bankenes produkter og priser i våre barometre, du får også et verktøy som gjør deg i stand til å sette i gang forhandlinger med bankene på bakgrunn av hva du får vite i barometrene.  Dette gjør det lett for kundene å utnytte konkurransen mellom bankene. Og det gjør det lett for ivrige banker å skaffe seg nye kunder, sier redaktør og daglig leder for finansportalen.no, Elisabeth Realfsen.

Slik virker den

Fra før av er finansportalen.no landets mest fullstendige markedsplass for banktjenester til forbruker. Vår nye Bytte Bank – løsning er et verktøy som gjør at du også kan sette i gang forhandlinger med bankene mens du er hos oss og sammenlikner tilbud.

Samtidig som du sammenlikner produkter på finansportalen.no, og er i ”sammenlikningsmodus”, vil du kunne henvende deg direkte til bankenes mottaksapparat, og be om bytte av bank, tilbud, eller bedre betingelser hos din egen bank.

Prutingen, eller bankbyttet, må du fortsatt gjøre selv. Men du starter prosessen hos oss. Det er enkelt for deg, og enkelt for banken. Bankene vil fortsatt foreta en skikkelig kredittvurdering før du får lån.

Vil du i stedet gi din eksisterende bank en sjanse, kan du også gjøre dette ved hjelp av oss. Banken din kjenner betingelsene du har som eksisterende kunde. Vi viser prisene som nye kunder blir tilbudt. Oppdager du at nye kunder får bedre priser enn du får hos banken din, kan du be om bedre betingelser på 1-2-3.

Bygger på initiativ fra regjeringen og næringen

I mai 08 iverksatte finansbransjen selv nye rutiner for informasjonsutveksling mellom bankene når en kunde skal flytte lån og innskudd. De nye rutinene kom blant annet som et initiativ fra regjeringen og Kredittilsynet.

– Vi har nå laget et verktøy som stimulerer til økt konkurranse, samtidig som det bygger på bankenes egne rutiner. Løsningen er tilrettelagt slik at også bankene får et verktøy som er tilpasset avtalte og omforente handlingsregler og skjema etablert i næringen. På denne måten bidrar portalen til at alle parter skal kunne gjennomføre et bankbytte på en mest mulig enkel og effektiv måte sier Realfsen.

– En viktig oppgave for Finansportalen er å bidra til at forbrukeren får forståelig, korrekt og tilskrekkelig informasjon om sine beslutninger enten de er innskytere, lånetakere eller forsikringstakere. Dette bidrar til at det blir lettere for forbrukerne å sammenlikne ulike tilbydere av finansielle produkter og tjenester på en effektiv måte. Finansportalens lansering av Bytt Bank applikasjonen er et positivt tiltak som vil bidra til at det blir enklere for kunder å bytte bank, noe som også vil være positivt for konkurransen mellom bankene, sier finansminister Kristin Halvorsen.

Senker terskelen

Sparebankforeningens nettbankundersøkelse 2008 viste at til tross for at 650 000 bankkunder enten hadde byttet eller vurderte å bytte bank i løpet av det siste året, er det langt vanligere å ha et trofast forhold til banken sin. I undersøkelsen sa 83 prosent at de hadde brukt samme hovedbank i mer enn fem år, mot 80 prosent året før. Bare fire prosent av kundene oppga at de har hatt samme bank i under ett år.

– Det er vanskelig for folk flest å forhandle med egen bank. Dette blir mye enklere med Finansportalens nye løsning. Med den nye løsningen får forbrukeren vite like mye som banken om hva som lønner seg. Det er bra for konkurransen mellom bankene siden flere forbrukere vil se at det er ganske lett å bytte bank. Det betyr mer makt til forbrukerne og mindre muligheter for at de betaler for mye for tjenestene, sier Barne- og likestillingsminister Anniken Huitfeldt.

Godt samarbeid

– Hensikten med Bytt Bank-løsningen på finansportalen.no er at flere forbrukere skal kunne prute eller forhandle med nåværende eller ny bankforbindelse for å oppnå bedre betingelser ved kjøp av finansielle produkter og tjenester.  Dette er bare mulig gjennom et godt samarbeid mellom finansportalen.no og næringen, sier Forbrukerrådets direktør, Randi Flesland.

– Forbrukerrådet ser med stor tilfredshet på samarbeidet mellom finansportalen.no og bransjen. Etter bare ett år gir portalen landets mest fullstendige og oppdaterte oversikt over banktjenester. Norske banker har vist seg som meget gode samarbeidspartnere og har stilt opp for dette forbrukerpolitiske initiativet, sier Randi Flesland.

Løsningen er utviklet av IT-konsulentselskapet Miles AS, som har kontorer i Bergen og Oslo. Les mer om selskapet på www.miles.no.

Kategori:
Publisert: 28. January 2009
Visninger: 828