Bytt og spar!

Nordmenn holder ut med banker og forsikringsselskap, selv om vi taper store beløp på å være trofaste. Prøv en nettdate med ny bank.

Opphavsrett: Colourbox

Forbrukerrådets bytteundersøkelse viser at halvparten av oss ikke har byttet kundeforhold de to siste årene. Det taper vi penger på.

En representativ undersøkelse fra Forbrukerrådet utført av TNS Gallup viser at halvparten av oss ikke har flyttet eller reforhandlet bank- eller forsikringstjenester de siste to årene.

Tre av ti holder ut med nåværende leverandør, fordi vi ikke tror det er noe særlig å spare. Men selv for de mest bevisste forbrukerne er det som regel en del å hente.

– Mange har mye å spare på å bruke forbrukermakten sin. Det er trist å la banken beholde de pengene som du kunne ha bruke på noe mye morsommere, sier Forbrukerrådets direktør Randi Flesland.

Mye å spare

Det er mye å spare. Likevel er det kun én av ti som flytter lønnskontoen, og én av tre som flytter boliglånet i løpet av de siste to årene.

Vi er flinkest til å bytte bilforsikring, men også her er det kun fire av ti som har byttet selskap de to siste årene, ifølge Forbrukerrådets undersøkelse.

Hvorfor godtar vi å betale altfor mye på boliglånet, eller få elendig rente på sparepengene og betale overpris for forsikringer, strøm og telefon?

– Fordi vi tror forholdet er bra, vi føler oss knyttet til nåværende leverandører, og så tror vi ikke at det er så mye å spare. Halvparten av oss tror nåværende bank eller forsikringsselskap er en god pengepartner, sier Flesland. Slik er det som regel ikke.

For å vise at det er lett å bytte og mye å spare, arrangerer Forbrukerrådet «bytteuken» fra 10.-14. mars. Mottoet er: «bytt og spar

 Dette flytter og reforhandler vi

Som figuren viser, er vi flinkest til å bytte bilforsikring, og dårligst til å flytte på lønnskontoen. Halvparten av oss har ikke byttet noe kundeforhold de to siste årene. Det taper de fleste av oss mange tusenlapper på.


Date på nett

Å flytte til en ny bank- eller forsikringspartner, oppleves som risikabelt, men det er lett, raskt og sikkert på Forbrukerrådets nettjeneste finansportalen.no. Her kan du rangere bankfrierne etter hvor gjev rente de kan tilby, eller hvor gunstig premie forsikringsselskapene kan lokke med.

Det er mye å spare. Likevel godtar halvparten av oss å betale overpris til banker og forsikringsselskap, viser Forbrukerrådets undersøkelse.

På Forbrukerrådets bytteguide kan du lese mer om hvordan du enkelt og gratis kan bytte og spare.

Vi holder også ut med strøm- og teleselskapene, selv om vi taper på vårt forhold til dem.

Gå mot strømmen

Det er gratis og gjort på ti minutter å finne en ny strømleverandør på kraftprisoversikten. Er telefon- eller bredbåndsabonnementet gammelt, er det sikkert for dyrt, men det er fort gjort å finne et nytt på telepriser.no.

Dessverre holder åtte av ti ut med nåværende strøm- og teleselskap, selv om det kan være mye å spare på å bytte jevnlig.

– Undersøkelsen viser at vi alle bør bli flinkere til å sørge for lønnsomme partnerskap med banker, forsikringsselskap og strøm- og teleselskaper. Å sjekke om man har det beste kundeforholdet årlig, er lurt og kan være svært lønnsomt, sier forbrukerdirektør Randi Flesland.

Andre ressurser

Tilhørende filer

Kategori:
Publisert: 9. March 2014 - sist oppdatert: 12. November 2015
Visninger: 2392