Du trenger ikke flytte for å bytte

Å bytte bank, sitter langt inne for de fleste nordmenn. Men når vi en sjelden gang kjøper ny bolig, hender det at vi bytter bank. Prisen på boliglån er den viktigste grunnen for endelig å bytte bank. Én av fire bytter bank når de bytter bolig, viser en undersøkelse foretatt av Finansportalen/Forbrukerrådet. Dermed går det gjerne mange år mellom hver gang vi sjekker hva banken egentlig koster. Er du blant disse, betaler du ganske sikkert altfor mye både for lån og andre banktjenester. Flytter sjelden Når vi skal kjøpe ny bolig og ta opp millionlån, er vi veldig opptatt av renten på boliglånet, for kostnadene mellom billigste og dyreste bank kan variere med flere tusen kroner per måned. Når lånepapirene er underskrevet, blir de fleste av oss passive bankkunder, noe bankene vet å utnytte. For bankene gir de beste betingelsene til nye kunder, så når man har vært kunde en stund, blir betingelsene gradvis dårligere. – Å være en slik passiv bankkunde, er noe folk taper store beløp på, sier Elisabeth Realfsen som er daglig leder av Finansportalen. Heldigvis er det lett å unngå å betale for mye til banken. Bli aktiv bankkunde Når man bytter bolig og bank, legger man ned mye tid på å få de beste betingelsene. Heldigvis trenger det ikke være komplisert eller tidkrevende å hele tiden ha gode betingelser i banken. Realfsen har følgende råd: ·         Sjekk de aller beste betingelsen på finansportalen.no og sammenlign med dine betingelser ·         Kontakt banken og prut ·         Om banken er uvillig, får du hjelp til å bytte på finansportalen.no ·         Når du bytter bank, kan det være lurt å unngå totalkundeforhold. Har du boliglån, bruks- og sparekonto, samt forsikringer separat, er det enklere å bytte senere.   Boligbytte gir bankbytte   Kun én av ti flytter lånet, ofte fordi de kjøper ny bolig

Flytt innskuddene – få dobbel rente

Mange bankkunder med penger på bok sløser bort kapitalen sin i dårlige banktilbud. De kan lett doble avkastningen i dagens marked. Norske husholdninger hadde over tusen milliarder kroner i bankinnskudd ved utgangen av 2015, ifølge Statistisk sentralbyrå. Dette tilsvarer 220.000 kroner i bankinnskudd per nordmann. - Dette er jo store beløp, men mye tyder dessverre på at husholdningene ikke utnytter kapitalen sin, viser en undersøkelse utført av Finansportalen. Jo eldre du er, jo større er sannsynligheten for at økonomien din er mer preget av innskudd i banken enn av gjeld. - Sannsynligvis er det en stor mengde pensjonister som kunne fått et kjærkomment tilskudd til pensjonen sin hvis de bare utnyttet mulighetene de faktisk har i markedet, sier Elisabeth Realfsen, daglig leder av Finansportalen. Selv om  mange enkelt kan fordoble innskuddsrenten sin, viser årets undersøkelse om nordmenns byttevaner at bare 7 prosent flyttet bankinnskuddene sine til en annen bank i 2015. Finansportalen.no viser at cirka 300 av til sammen over 400 sparetilbud til kunder over 40 år gir mindre enn én prosent rente per år ved innskudd på 200.000. Over hundre tilbud gir høyere innskuddsrente – opptil 2 prosent ved flytende rente. - Å tape så mye på dårlige innskuddsrenter er helt unødvendig, mener Realfsen.  Av alle banktjenester, er innskudd det aller enkleste å flytte. Med BankID kan du få åpnet en konto i en annen bank på noen få minutter. Deretter er det bare å overføre pengene, sier hun.   Kun én av ti flytter sparepengene