Flytt innskuddene – få dobbel rente

Mange bankkunder med penger på bok sløser bort kapitalen sin i dårlige banktilbud. De kan lett doble avkastningen i dagens marked. Norske husholdninger hadde over tusen milliarder kroner i bankinnskudd ved utgangen av 2015, ifølge Statistisk sentralbyrå. Dette tilsvarer 220.000 kroner i bankinnskudd per nordmann. - Dette er jo store beløp, men mye tyder dessverre på at husholdningene ikke utnytter kapitalen sin, viser en undersøkelse utført av Finansportalen. Jo eldre du er, jo større er sannsynligheten for at økonomien din er mer preget av innskudd i banken enn av gjeld. - Sannsynligvis er det en stor mengde pensjonister som kunne fått et kjærkomment tilskudd til pensjonen sin hvis de bare utnyttet mulighetene de faktisk har i markedet, sier Elisabeth Realfsen, daglig leder av Finansportalen. Selv om  mange enkelt kan fordoble innskuddsrenten sin, viser årets undersøkelse om nordmenns byttevaner at bare 7 prosent flyttet bankinnskuddene sine til en annen bank i 2015. Finansportalen.no viser at cirka 300 av til sammen over 400 sparetilbud til kunder over 40 år gir mindre enn én prosent rente per år ved innskudd på 200.000. Over hundre tilbud gir høyere innskuddsrente – opptil 2 prosent ved flytende rente. - Å tape så mye på dårlige innskuddsrenter er helt unødvendig, mener Realfsen.  Av alle banktjenester, er innskudd det aller enkleste å flytte. Med BankID kan du få åpnet en konto i en annen bank på noen få minutter. Deretter er det bare å overføre pengene, sier hun.   Kun én av ti flytter sparepengene

Ikke vær støttemedlem for banker og forsikringsselskap

Å spare mange tusen kroner, er få klikk unna på Finansportalen Likevel bytter vi sjelden bank eller forsikringsselskap. En undersøkelse utført av Forbrukerrådet/Finansportalen, viser at de fleste av oss kan spare store beløp ved å bli flinkere til å følge med på hva vi betaler for bank- og forsikringstjenester. Seks av ti nordmenn har et passivt forhold til banker og forsikringsselskaper. Kun én av fire forhandlet med banken om bedre rente på boliglånet i løpet av fjoråret, ifølge undersøkelsen der to tusen nordmenn er spurt om sitt forhold til bank og forsikring. Hele sju av ti hevder de har gode betingelser, eller de tror at det er lite å spare på å bytte eller forhandle om bedre priser på lån, sparing og forsikringer. Hver fjerde bankkunde og hver tiende forsikringskunde svarer at de “føler seg knyttet til selskapet.” I sum betyr dette at de fleste betaler altfor mye for bank og forsikring. Dyrt å være passiv - Mange har samme forhold til bank og forsikring som til treningssenteret; vi er veldig aktive en kort periode og så glemmer vi å følge med, mens vi hver måned betaler. Vi er rett og slett passive støttemedlemmer for finansnæringen. Samtidig vet vi jo at prisforskjellene er så store i både bank- og forsikringsmarkedet, at svært mange har veldig mye å tjene på å være mer aktive, sier Elisabeth Realfsen som er daglig leder av Finansportalen. Hun er også overrasket over at så få undersøker før de bytter. Av de som faktisk byttet bank eller forsikringsselskap i fjor, var det kun én av fem som sammenlignet tilbud. - Dette betyr jo at folk nærmest kan ha byttet leverandør i blinde i fjor, uten å sjekke hvor konkurransedyktige de nye avtalene deres faktisk er, sier Realfsen som oppfordrer folk til å sjekke hvor mye de kan spare før de bytter. - Aldri har det vært så lett å sammenlikne tilbud som i dag. I tillegg til Finansportalen.no er det lett å sjekke hos Dine Penger, DinSide.no, og mange flere. Kunnskap om hva du burde betale er få tastetrykk unna, sier Realfsen. Sjekk og spar! Sparemulighetene er langt større enn det de fleste tror. Folk som byttet bank, sparte ofte ti tusen kroner årlig. Halvparten av de som byttet forsikringsselskap, sparte inntil fem tusen kroner. - Dette viser at det er svært lønnsomt å bli en aktiv bank- og forsikringskunde, sier Realfsen. Ved å bruke finansportalen.no kan man lett finne de aller beste tilbudene i markedet for både boliglån og forsikring.   Realfsen har følgende råd: ·         Undersøk hva du betaler nå. Finn oversikten over dine betingelser i nettbanken og finn forsikringspolisene. ·         Gå inn på finansportalen.no og finn de beste betingelsene på dine lån og forsikringer. Kontakt nåværende bak og forsikringsselskap og be dem matche tilbudene fra finansportalen.no. ·         Dersom tilbudet fra nåværende bank og forsikringsselskap er for dårlig, får du hjelp til å bytte på finansportalen.no. Du kan bytte både bank og forsikring når som helst.