Finansportalen.no i gave til Island

Islendingene har det stadig tøft økonomisk, men nå kommer hjelp fra Forbrukerrådet. I forrige uke ble nemlig kildekoden til Finansportalen.no pakket og sendt over havet.

Styremedlem HildurSif Thorarensen i det Islandske Forbrukerrådet

Av: Ann Hege Skogly

Tirsdag 18. oktober 2011

All programvare på Finansportalen.no, som ikke er lisensiert, ble i forrige uke pakket inn i en liten mappe, og oversendt styret i det Islandske Forbrukerrådet (på islandsk: Neytendasamtökin) til fri avbenyttelse. Oversendelsen skjedde på forespørsel fra det islandske styret, som også har besøkt Norge i høst for å studere den norske løsningen. Styremedlem HildurSif Thorarensen forteller at de er i gang med å utvikle en egen nettside hvor forbrukerne skal kunne sammenlikne priser mellom bank- og forsikringsleverandører.

– Vi har studert ulike tjenester av den typen, og etter vår oppfatning er Finansportalen.no den beste av dem. Den er svært brukervennlig og tilgjengelig. Det har også blitt lagt mye omtanke i detaljene på nettsiden, som vil være til stor hjelp når vi utformer vår egen løsning, uttaler Thorarensen.

– Vi i Neytendasamtökin er svært glade for hjelpen vi har fått fra Norge i forbindelse med arbeidet med en Finansportal for islandske forbrukere, sier styreformann Jóhannes Gunnarsson

Elisabeth Realfsen er daglig leder for Finansportalen.no, og er glad for å kunne bistå islandske kolleger.

– Vi har jo jobbet beinhardt for å gi norske forbrukere gode verktøy for å velge bank og forsikringsselskap. Da er det hyggelig at løsningen vår blir sett på som så verdifull. Det er flott at Finansportalen.no kan være til hjelp i arbeidet for en enklere hverdag også for islandske forbrukere, avslutter Elisabeth Realfsen.

Publisert: 18. October 2011