En hyggelig kunderådgiver kan koste deg dyrt

Gode kundeforhold gjør at mange forbrukere ikke flytter eller reforhandler banktjenester. Det er kunden selv som må betale for å være lojal.

Mange bankkunder unngår å flytte eller reforhandle banktjenester fordi de føler seg knyttet til sin nåværende bank gjennom et godt kundeforhold. Dette går frem av en undersøkelse gjennomført av finansportalen.no, som er en tjeneste fra Forbrukerrådet.

3 av 4 bankkunder har ikke reforhandlet eller flyttet banktjenester i løpet 2015. Av disse oppgir hele 25 % at det at de «føler seg knyttet til sin nåværende bank gjennom et godt kundeforhold», er en grunn til å la være å bytte bank eller reforhandle betingelser på banktjenester. Det er ingen tvil om at denne lojaliteten til nåværende bank har en høy pris for mange. – Et boliglån på 3 millioner vil koste kr 30 000,- mindre per år i rentekostnader (før skatt), dersom du for eksempel fikk reforhandlet betingelsene på lånerenten fra 3,5 % til 2,5 %. Det blir jo opp til forbrukeren å vurdere om han er villig til å betale kr 30 000,- i året for en hyggelig kunderådgiver, sier daglig leder Elisabeth Realfsen i finansportalen.no. Hun oppfordrer forbrukerne til å ha et bevisst forhold til hva de betaler for å «føle seg knyttet til sin nåværende bank», og sjekke alternative tilbud på finansportalen.no.

bytte av bnk

Kategori:
Publisert: 21. April 2016
Visninger: 2036